Masz pytania - chętnie odpowiemy
Imię i nazwisko:
E-mail:
Telefon:
Dotyczy:
Zapytanie:
Kod z obrazka:
Captcha

Vouchery

 

Często spotykam się z pytaniami - co lepiej voucher czy ulotkę, jak dam vouchery to wszyscy będa chcieli za darmo, komu dawać, jakie zrobić żeby były skuteczne i tak dalej.

Z voucherami jak z ulotkami - nie są dla każdego. Podstawowe kryterium to czy zakupy czy to produktu, czy usługi są powtarzalne i w jakim czasie. Jeśli mamy projekt/usługę jednorazową lub powtarzalną na przykład raz w roku voucher może nie być dla nas. Idea vouchera - bezpłatnej usługi lub z dużym rabatem jest taka, że Klient korzysta z vouchera - poznaje nas, naszą firmę, usługę/produkt, zachwyca się i chce korzystać z naszych usług dalej. W przypadku produktów lepiej niż voucher dawać próbki produktów lub po prostu kupon rabatowy. Jeśli planujemy akcję wręczania voucherów warto się zastanowić nad następującymi rzeczami:

  • czy to sposób promocji dla mnie? czy moje usługi są powtarzalne? czy usługa, obsługa i cały serwis są tak dobre, że potrzafią zachwycić Klienta - czy moi obecni Klienci do mnie wracają?
  • czy vouchery dotrą do moich potencjalnych Klientów? Jeśli wiemy kto jest naszym Klientem wybierajmy takie eventy, magazyny, miejsca w których bywają, które czytają nasi Klienci. Nie każda okazja - wcale nie najlepiej jest jak wszędzie jesteśmy.
  • czy mają być bezpłatne, czy z rabatem (jeśli z rabatem to jakim)? Rabat powinien być interesujący dla Klienta - jeśli to jest 5-10% szanse na to, że voucher przyciągnie Klienta bardziej niż zwykła ulotka jest niewielki. Takich voucherów można rozdać dużo, ale nie liczyłabym na ich skuteczność. Warto przy rozdawaniu voucherów policzyć koszty ich realizacji - produkty, czas, obsługa.
  • ile ich rozdać?

Aby odpowiedzieć na dwa powyższe pytania trzeba zrobić analizę finansową przedsięwzięcia - koszty jakie musimy ponieść, planowane zyski (zakładając, że 50% osób które z vouchera skorzysta zostanie naszymi Klientami), możliwości finansowe firmy - budżet na promocję. Warto też - jeśli na przykład mamy usługę na którą się zapisujemy założyć że jednego dnia obsługujemy ileś osób z voucherami i więcej nie - żeby uniknąć sytuacji, że tydzień pracujemy po osiem godzin a w kasie nie ma nic.
Jeśli zaczynamy eksperymentowałabym albo z pojedynczymi voucherami o nie za dużej wartości albo jeśli mają być na jakiejś dużej konferencji to wybierzmy najtańszy produkt/usługę, żeby się nie okazało, że chwilowo będziemy musieli w obsługę voucherów zainwestować dużo więcej niż zakładaliśmy.

Przy projektowaniu vouchera pamiętaj o tym, że:

  • musi być czytelny - jasno musi być napisane co voucher obejmuje, jaka jest jego wartość, jaki sposób realizacji
  • koniecznie musi mieć datę ważności
  • jeśli jest imienny to zaznaczenie, że nie można go nikomu przekazać (chyba że można)
  • papier, na jakim będzie wydrukowany nie może być cieniutki - to nie może być ulotka, którą się zwija i wyrzuca
  • najlepiej voucher - szczególnie wręczany wygląda w kopercie

Warto pamiętać o tym, że vouchery wrzucane do torebek na konferencji są realizowane w 10-15%. Ale już vouchery rozdawane na eventach - wybranym osobom, czy wygrywane w loteriach na eventach mają skuteczność około 30%.


Po co je zatem rozdawać? Szczególnie na eventach, gdzie nasz voucher jest nagrodą - jest to promocja osoby i firmy. Zwykle - należy o to zadbać - firma oferująca nagrodę jest Partnerem wydarzenia, jest jako partner reklamowana przed eventem, wymieniana w relacji z eventu, i co najważniejsze przedstawiciel firmy ma szansę wyjść na scenę, wręczyć voucher i powiedzieć słów kilka o sobie i firmie. I często właśnie po to warto dawać vouchery. Pamiętajmy tylko, że obsługa osoby z voucherem musi być na najwyższym poziomie - bez podtekstów - masz za darmo, ciesz się że masz i nie narzekaj. A my dla Ciebie mamy mało czasu, bo pierwsi są Ci Klienci, którzy płacą. Jak już się decydujemy na ten sposób promocji to każdy Klient powinien być ważny i tak samo obsługiwany - i ten co nie płaci, i ten co zamawia niewiele i ten co jest naszym kluczowym Klientem. Jeśli nie mamy czasu na realizację małych zamówień nie przyjmujmy ich, jeśli przyjmujemy to ze wszystkimi konsekwencjami.

Ja osobiście chętnie rozdaję vouchery. Mam określone typy imprez na których to robię, statam się je dawać konkretnym osobom - mogę wtedy nawiązać z nimi kontakt chcąc im coś dać, a nie sprzedać. Staram się zapisywać komu dałam voucher (lub kto go wylosował) i badać skuteczność voucherów - ile zostało zrealizowanych i ile osób, które voucher dostały (nie zawsze zrealizowały) zostało moimi Klientami. Na tej podstawie określam ile i jakiej wartości voucherów mogę rozdać.